Saturday, March 20, 2010

PENDEKATAN DRAMATURGICAL DALAM PENDIDKAN

Pendekatan Dramaturgical dalampendidikan dapat dilihat melalui unsur-unsur berikut:

1. Nonverbal – gerak isyarat bahasa badan, mimik muka, simbol perwatakan
• 55% of the communication consists of body language,

2. Verbal – nada suara – tinggi, rendah, nyaring, sedih ( merujuk face to face encounter )
• 38% is expressed through tone of voice and only
• 7% is communicated through words.

3. Perwatakan secara rasmi dan tidak rasmi dalam menjalankan tugas, cara berpakaian, tutur kata dan kesopanan.

4. Nilai dan norma yang dipegang di dalam dan di luar konteks atau pemsepadanan tugas. Perkaitan dengan unsur divides region into "front," "back," and "outside" the stage. Adakah tugas yang dijalankan itu di hadapan, belakang atau tepi suasana interaksi. Rasmi, tidak rasmi, sosial konteks, lingkungan kumpulan, jantina, tema/tajuk,berunsurkan kuasa dan politik dsbnya.

5. Kerangka tugas dan permasalahan – dalam linkungan natural frame, idelogical frame, struktural frame atau transactional frame. Kerangka – membawa watak yang berlainan.

6. Penglihatan pertama – first impression – mencetuskan pemikiran dan watak yang berbeza. Penglihatan tanpa mengkaji skrip pelakuan manusia. – mencetuskan makna dan persepsi dalam hubungan.

7. Jika berskrip mencetuskan makna dan persepsi yang berbeza.

8. Makna dan persepsi yang positif atau negative bergantung kepada siapakah pelakon dan penontonnya dalam hubungan dan interaksi harian.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.