Definisi:
Perkataan
konflik berasal daripada perkataan Latin confligere
yang bermaksud to strike together.
Dalam hal ini ia lebih melibatkan aspek-aspek fizikal daripada aspek moral.
Dalam memperkatakan konflik ia boleh didefinisikan seperti yang berikut:
1. Konflik merupakan satu
usaha campur tangan oleh satu entiti ke atas entiti lain dalam aspek pencapaian
matlamat, aktiviti, dan tugasan dalam sudut pandangan entiti tersebut ( Klein dan Ritti, 1984 ).
2. Konflik merupakan satu keadaan
ketidakseimbangan dalam pergerakan, sentimen, tujuan, kehendak entiti, dan
cara-cara proses menyelesaikan masalah dan ketidakseimbangan tersebut ( Wright,
1990 ).
3. Satu usaha yang aktif
oleh seseorang untuk mendapatkan sesuatu yang menjadi matlamat dan jika
disanggah atau dihalang oleh orang lain ia menyababkan permusuhan ( Owens, 1995
) .
4. Satu usaha yang memang
dilakukan oleh satu pihak untuk menghalang pihak yang lain untuk mencapai
kejayaan dan matlamat mereka dengan cara menghalang pihak tersebut daripada
mendapatkan kemudahan ( Robbins, 1983 ).
5. Proses pertentangan
persetujuan antara dua atau lebih pihak dalam organisasi yang terpaksa berkongsi bahan asas organisasi
yang terhad di mana kedudukan mereka tidak sama ( Stoner, 1982 ).
6. Ketidakmampuan dua pihak
dalam mencapai kejayaan bersama dan
dilakukan dengan cara mengahalang antara satu sama lain ( Steers et.al, 1985 ).
7. Konflik ialah sesuatu
yang tidak dijangka akan berlaku dan akan hilang apabila wujudnya keadaan yang
menyebelahi sesetengah pihak ( Morgan, 1997 )
Dalam
aspek ini ia melibatkan keadaan, sikap, tanggapan dan tingkah laku
manusia. Aspek situasi menekankan pada
perbezaan pencapaian matlamat dan aktiviti yang dijalankan oleh setiap entiti.
Selain itu, ia juga melibatkan perebutan sumber yang terhad dalam organisasi
bagi menjalankan aktiviti eniiti tersebut. Sikap dan tanggapan pula lebih
menjurus perbezaan pandangan dan pendapat setiap entiti dalam menjalankan
tugas. Dalam hal ini sikap takut, bimbang, kecewa, dan lain-lain sikap negatif
menguasai setiap entiti kerana ini melibatkan pencapaian dan kejayaan matlamat kumpulan. Tingkah laku pula
mencerminkan konflik itu sendiri ( Klein dan Ritti, 1984 ). Dalam memperkatakan
konflik, kita didedahkan pada keadaan halangan atau usaha untuk menghalang
pihak lain dalam melakukan sesuatu tugasan, mendapatkan bahan, mendekati orang
yang berpengaruh, dan mencari pengaruh di kalangan rakan sejawat. Hal ini
mencerminkan hati dan jiwa serta nilai dan budaya yang menjadi pegangan
sesetengah individu. Jika kita berpegang pada unsur yang positif, konflik tidak
akan berlaku. Walaupun ia berlaku, ia akan menjuruskan konflik untuk membaiki
keadaan organisasi dan bukannya menghancurkan. Perkara yang penting ialah
konflik perlu dilihat sebagai sebahagian daripada proses semula jadi perlakuan
manusia yang berebu untuk memperoleh kejayaan. Jika ini dijadikan pegangan
konflik yang wujud boleh membantu manusia untuk berubah.
Sebab-Sebab
Wujudnya Konflik
Konflik boleh wujud dalam keadaan berikut:
1. Pemilihan matlamat
kejayaan setiap kumpulan yang mempunyai perbezaan pandangan dan tujuan (Owens,
1995; Steers et.al., 1985; Klein dan Ritti, 1984; Stonners, 1982 ).
·
Konflik boleh wujud apabila terdapat perbezaan matlamat
dan tujuan kumpulan atau entiti dalam organisasi. Perbezaan ini bukan sahaja menjejaskan perhubungan
antara kumpulan dan mengganggu organisasi dalam pencapaian matlamat
keseluruhan, tetapi ia boleh memberi kesan kerapuhan kesepaduan organisasi.
Keadaan ini jelas akan mewujudkan perebutan bahan asas pencapaian matlamat.
Bahan asas pencapaian matlamat ini penting dalam kumpulan dan organisasi
mencapai kejayaan. Biasanya bahan asas ini amat terhad dan kumpulan yang dapat
menguasainya akan berjaya dalam urusan mencapai matlamat yang ditetapkan.
Persaingan ini boleh menjadi sihat jika, pengurus organisasi dapat melihat dan
membahagikan bahan asas yang terhad ini kepada semua pihak. Keadaan perebutan
dan persaingan ini tidak terbatas kepada bahan tersebut, tetapi ia
berkemungkinan berlarutan hingga merangkumi aspek sikap dan tanggapan setiap
kumpulan. Hal ini akhirnya membawa pada kehilangan kepercayaan dan kerjasama
dalam organisasi.
2. Kehilangan kepercayaan
dan kerjasama ( Blake dan Mouton, 1984; Owens, 1995 ).
·
Kepercayaan sesama ahli dalam organisasi amat penting.
Hal ini kerana kepercayaan akan membina kerjasama yang erat. Peningkatan
kepercayaan dan eratnya kerjasama akan membentuk satu perkumpulan dalam
organisasi yang akan mencapai matlamat bersama. Kelonggaran aspek ini
menjadikan setiap kumpulan akan bersaing dalam mendapat sesuatu daripada
organisasi. Biasanya perkara yang diidamkan itu amat terhad. Walaupun
persaingan dalam organisasi boleh memberikan kesan yang positif, tetapi
persaingan yang condong kepada pencapaian matlamat kumpuulan sendiri dan bukannya
keseluruhan organisasi akan menjadikan organisasi itu lemah.
3. Perbezaan dari segi nilai
dan budaya (Blake dan Mouton, 1984 ; Stonners, 1982 ; Owens, 1995 ).
·
Nilai dan budaya setiap individu dan kumpulan berbeza
antara satu dengan yang lain. Perbezaan nilai dan budaya wujud disebabkan oleh
perbezaan latar belakang, sama ada pendidikan, sejarah pembudayaan, pengalaman,
sokongan pihak atasan, pandangan dan idea, peringkat umur. matlamat dan tujuan
serta adanya pengikut. Pebezaan-perbezaan ini jika tidak diuruskan dengan
sempurna mencetuskan konflik antara kumpulan. Budaya dan nilai yang dipegang
adalah relatif. Ia mungkin benar pada satu kumpulan ,tetapi tidak sesuai dengan
kumpulan lain. Dalam hal ini penyatuan dan peyesuaian nilai dan budaya seiap
kumpulan atau individu penting dalam mengekang organisasi menerima konflik.
4. Kewujudan ketegangan
sosial ( Wright, 1990) dan Struktur sosial ( Klein dan Ritti, 1984 ).
·
Dalam aspek ini ketegangan sosial bermaksud keadaan yang
timbul daripada ketidakseimbangan dalam
struktur tindakan masyarakat. Dalam
struktur entiti ini ia melibatkan pengekalan dan penerimaan ideologi. Ideologi
yang berbeza antara entiti atau kumpulan dalam organisasi boleh mencetuskan
ketegangan. Ia boleh dilihat daripada latar belakang ahli-ahli dalam kumpulan,
sama ada ia berpendidikan agama atau sekular. Ia juga dapat dikaji daripada
tindakan ahli dalam kumpulan dalam menyokong atau menentang pihak atasan.
Kewujudan ideologi ini memberi peluang kepada kewujudan ketegangan dalam sistem
sosial organisasi. Ketegangan ini jika tidak diurus ia mendatangkan kesan yang
lebih buruk lagi. Dalam aspek ketegangan sosial ini kita juga tidak boleh lupa
dengan unsur keadilan sosial. Keadilan sosial di sini bermaksud keadilan dalam
mendapatkan unsur-unsur kemajuan diri, sama ada dalam bentuk kewangan,
penghargaan, sokongan, bahan asas, dan lain-lain keperluan manusia. Ia perlu
diberi kepada setiap golongan, kumpulan, ataupun bahagian dalam organisasi.
Kecuaian dalam pemberian dan kesaksamaan dalam keadilan sosial ini sering
mencetuskan polimik. Keadaan ini jika diabaikan akan mencetuskan konflik.
5. Faktor kumpulan (Klein
dan Ritti, 1984 ).
·
Ia bergantung pada betapa seseorang atau kumpulan itu
mencari dan memperbanyak pengikutnya. Dalam aspek ini kumpulan yang dibentuk
atau terbentuk sendiri mempunyai pandangan yang berbeza terhadap isu dan
tanggapan. Selalunya isu yang dicetuskan dibicarakan dengan individu yang
berada dalam kumpulan tersebut. Pengesahan dan kebolehpercayaannya hanya di
sekitar persekitaran yang kecil. Biasanya perkara yang dibincangkan akan
diterima oleh ahli-ahli dalam kumpulan. Hal ini seterusnya akan tersebar dan
menjadi pegangan oleh kumpulan itu. Pegangan yang berbeza antara kumpulan akan
mencetuskan ketidakpuasan hati kumpulan yang lain. Mungkin juga ia menjadi
penyebab kepada keegoan kumpulan. Aspek ini jika berterusan memberi kesan
kepada hubungan dan seterusnya menganggu keadilan sosial dan mencetuskan
ketegangan.
6. Kelemahan koordinasi
kerja ( Feldman dan Arnold, 1983; Steers et.al. 1985; Stonners, 1982 ).
·
Aspek ini menekankan perkara-perkara berikut:
Þ Kepergantungan tugas
Þ Ketidakjelasan tugasan
Þ Perbezaan dari segi
orientasi kerja
·
Kepergantungan tugas: Ia melibatkan tugas berasaskan
peraturan (sequential) dan pelaksanaan
tugas (reciprocal). Dalam tugasan sequential satu pihak menanti pihak yang lain untuk
melakukan tugas. Jika pihak tersebut tidak menjalankannya , ia menjejaskan
pihak lain dalam meneruskan tugas yang diarahkan. Dalam tugas reciprocal, setiap pihak saling membantu
antara satu sama lain. Jika konsep saling membantu ini tidak dipatuhi, ia
menjejaskan hubungan antara dua pihak.
·
Keadaan konflik boleh wujud apabila pihak-pihak berkenaan
mempunyai komitmen dan mutu kerja yang tidak sama. Ia lebih menjejaskan lagi
apabila berlaku keadaan berikut:
*
Banyaknya aktiviti
kerja satu pihak sehingga ia boleh menjejaskan mutu kerja dan tugasan pihak
lain.
*
Semakin besar ruang aktiviti kerja satu pihak hingga
menjejaskan pekerjaan pihak lain.
*
Struktur kerja yang tidak jelas dan teratur.
·
Ketidakjelasan tugas:
Ia berlaku apabila wujud perubahan organisasi yang mendadak dan cepat. Ia juga boleh wujud apabila struktur
organisasi yang tidak sempurna, dan kepimpinan yang lemah. Dalam hal ini ia
akan menyebabkan berlaku pertindihan tugas dan tanggungjawab. Ia juga
melibatkan pemeberian kuasa dan ketidaksempurnaan tugasan dan pegawai yang menjalankan tugas.
·
Perbezaan dari segi orientasi kerja
·
Perbezaan ini boleh dilihat dari sudut yang berikut:
à
Perbezaan pencapaian dan penghasilan dari aspek masa dan
fungsi
à
Perbezan yang besar dari segi spesifiknya matlamat
pencapaian
à
Bezaanya orientasi hubungan interpersonal antara bahagian
7. Sistem kawalan organisasi
( Steers et al., 1985; Feldman dan Arnold, 1983 )
·
Penekanan dalam aspek boleh dikaji melalui aspek berikut:
·
Kepergantungan sumber.
·
Sistem persaingan mendapatkan ganjaran.
·
Kesan-kesan tidak berfungsinya sistem kawalan.
·
Penggunaan sistem persaingan sebagai alat motivasi.
8. Halangan Komunikasi (
Steers et. al. 1985 ).
Keadaan ini boleh wujud apabila kekerapan komunikasi terbatas, jarak atau
struktur organisasi yang menjarakkan lagi perhubungan antara pengurus dan orang
bawahan, tidak sehaluan dan kegagalan penyampaian maklumat, dan keadaan
geografi tugas yang berbeza. Berlakunya keadaan ini menyebabkan wujudnya pandangan
dan perbezaan dari segi matlamat, cita-cita, dan cara penyelesaian masalah.
Situasi ini mencetuskan permasalahan dalam memperbaiki hubungan manusia dalam
organisasi. Kebekuan hubungan ini menyebabkan keterbatasan dan menimbulkan syak
. Jika keadaan ini tidak diuruskan ia mencetuskan konflik.
9. Sifat dan kemahiran kaki
tangan penting ( Steers et. al. 1985 ).
Aspek ini menjelaskan bahawa sifat
kaki tangan atau pengurus yang berorientasikan kuasa dan meneguhkan
kuasa sering berhadapan dengan konflik. Hal ini kerana manusia mempunyai
pandangan dan tanggapan yang berbeza antara satu sama lain. Ini mencetuskan
rasa syak terhadap tindakan dan tekanan yang dikenakan. Keadaan ini mungkin
benar dan mungkin juga tidak benar. Perkara terpenting ialah bagaimana manusia
berkebolehan dalam kmunikasi dengan manusia lain. Kemahiran ini jika tidak
diuruskan dengan baik menyebabkan berlakunya
salah faham dan pergeseran antara manusia.
Jenis-Jenis
Konflik:
Dalam melihat kewujudan konflik Wright ( 1990 ) telah
menjeniskan konflik kepada jenis-jenis berikut:
1. Konflik fizikal ( Wright,
1990 ) atau Konflik tawar menawar (
Ullrich dan Wieland, 1980 )
·
Konflik jenis ini ialah konflik yang melibatkan dua atau
lebih entiti yang cuba untuk menguasai tempat atau pemerolehan sumber yang sama
dalam jangka masa yang sama.
2. Konflik politik
·
Konflik jenis ini ialah usaha sekumpulan manusia yang
cuba mengenakan pengaruhnya dan polisi mereka ke atas kumpulan manusia yang
lain.
3. Konflik ideologi
·
Konflik ini merupakan konflik yang melibatkan sistem
kepercayaan dan pertentangan nilai antara kumpulan.
4. Konflik perundangan (
Wright 1990 ) atau birokrasi ( Ullrich dan Wieland, 1980 )
·
Konflik jenis ini ialah konflik yang berkaitan dengan
kontroversi ke atas tuntutan atau permintaan yang melibatkan pengenalan dan
penggunaan prosedur.
5. Stoners ( 1982 )
menyenaraikan lima jenis konflik.
·
Konflik dalam diri individu
·
Konflik antara individu dan kumpulan
·
Konflik antara individu
·
Konflik antara kumpulan dalam organisasi yang sama.
·
Konflik antara organisasi.
6. Morgan ( 1997 )
menyatakan konflik boleh berlaku dalam keadaan berikut:
·
Konflik dalam diri individu
·
Konflik antara individu
·
Konflik antara kumpulan dalam organisasi yang sama.
Pengetahuan jenis-jenis konflik ini boleh membantu
pengurus dalam meyelesaikan masalah atau merangsang konflik dalam organisasi.
Selain itu, ia juga membantu pengurus mengenalpasti punca masalah yang
berkemungkinan mempunyai kaitan dengan persekitaran organisasi.
Pandangan
Mengenai Konflik
Terdapat pelbagai pandangan mengenai kewujudan konflik
dalam organisasi. Antara pandangan-pandangan tersebut dapat disenaraikan
seperti yang berikut:
1
Pandangan Tradisi ( Robbins, 1983; Feldman dan Arnold, 1983 ).
·
Dipandang sebagai unsur yang negatif yang boleh
menjejaskan organisasi. Ia dianggap sebagai sesuatu yang membawa kehancuran dan
membangkitkan ketegangan dan perlu dihindarkan dari merebak dalam organisasi.
Pandangan ini juga menyarankan pengurus perlu bertanggungjawab dalam meleraikan
konflik ini.
2
Pandangan Tingkah laku ( Robbins, 1983 ).
·
Pandangan ini melihat konflik sebagai satu fenomena
biasa. Ia menerima konflik sebagai sesuatu yang boleh wujud dalam organisasi
kerana kadangkala konflik boleh berfaedah kepada organisasi.
3
Pandangan Interaksionis ( Robbins, 1983 ).
·
Pandangan ini menekankan kepentingan konflik dalam
organisasi. Konflik perlu didorong. Tanpa konflik ia menyebabkan kumpulan dalam
organisasi condong menjadi statik dalam hubungan, kestabilan, kesejahteraan dan
tidak bertindak balas untuk berubah. Dengan dorongan ke arah kewujudan konflik
ia menimbulkan minat kumpulan untuk menjadi lebih kritikal, kreatif dan ingin
majukan diri.
4
Pandangan Kontemporari ( Owens, 1995; Feldman dan Arnold,
1983 ).
·
Melihat konflik sebagai sesuatu yang tidak boleh
dielakkan, perlu ada pada organisasi dan selalunya berdasarkan peraturan. Ia
boleh menggalakkan pertumbuhan idea dan merangsang daya persaingan sihat. Hal
ini kerana manusia sentiasa berhubung antara satu sama lain bagi mencapai
kejayaan dan matlamat.
5
Pandangan Kontigensi ( Owens, 1995 ).
·
Melihat sumber konflik sebagai sesuatu yang terpendam dan
akan hilang dalam persekitaran organisasi. Ini disebabkan terlalu banyak sumber
yang boleh mengarahkan kepada wujudnya konflik. Ia memerlukan aspek asas
berikut bagi mendiagnosis konflik iaitu:
*
memahami aspek dalaman yang dinamik yang boleh wujud
dalam proses konflik.
*
menganalisis pengaruh luaran yang boleh menstrukturkan
konflik.
6
Konflik sebagai satu proses ( Owens, 1995 ).
·
Konflik dilihat sebagai satu pristiwa yang berturutan dan
jika ada sesuatu yang menjadi penghalang proses tersebut akan berlaku seperti
asal.
7
Pandangan Struktur
( Owens, 1995 ).
·
Melihat keadaan sebagai pengaruh tingkah laku. Keadaan
ini merujuk pada cara strukur organisasi berinteraksi dengan manusia, sama ada
ia mengikut peraturan, norma organisasi, kedudukan, bentuk strukur yang
memudahkan hubungan dengan masalah manusia, atau disebaliknya.
8
Konflik sebagai satu sistem terbuka ( Owens, 1995 ).
·
Ia merupakan satu hubungan yang aktif antara persekitaran
dalaman organisasi dan bergerak dalam lingkungannya yang mendapat imbasan
daripada perubahan persekitaran luaran.
Walaupun setiap pandangan mempunyai kekuatan dan
kelemahan, perkara yang penting ialah bagaimana konflik diuruskan. Selain itu,
punca-punca yang menyebabkan konflik perlu diketahui dan dinilai. Jenis-jenis
konflik juga perlu dikategorikan bagi menampilkan konflik ke arah konflik yang
positif. Mendiagnosis konflik amat
penting sebelum konflik itu dirangsang
atau diselesaikan. Dalam hal ini mendiagnosis, mengurus dan mencari resolusi
terhadap konflik perlu dititikberatkan bagi melihat sama ada konflik itu
menjurus ke arah konflik yang berfungsi atau konflik yang tidak berfungsi.
Kesan-Kesan
Kewujudan Konflik
Daripada pandangan yang diberi, konflik dalam organisasi
boleh menghasilkan natijah terhadap perjalanan pengurusan organisasi. Natijah
yang dihasilkan oleh konflik dapat diamati daripada sudut implikasi yang
berikut:
1. Konflik yang tidak
berfungsi ( Kesan negatif )
·
Konflik ini mewujudkan sikap permusuhan yang ketara yang
melibatkan tingkahlaku manusia yang negatif. Perlakuan manusia yang negatif
dapat dipaparkan melalui perubahan psikologikal dan kejiwaan. Antara
aspek-aspek psikologikal yang memberi kesan kepada individu adalah sikap
pengasingan diri, perbezaan pendapat, tidak wujud rasa belas, tamak, sakit
hati, dendam dan lain-lain penyakit hati ( Qwens, 1995; Ullrich dan Wieland, 1980 ). Ia juga
merupakan penunjuk kepada unsur ketidakcekapan organisasi, kerapuhan unsur
kerjasama, kewujudan pertentangan dan tidak memperlihatkan koordinasi kerja
dalam organisasi ( Steers et.al, 1985 )
2. Konflik yang berfungsi (
Kesan positif )
·
Steers et.al ( 1985 ) menyenaraikan kesan positif konflik
seperti yang berikut:
¨ Perbezaan pandangan dan
pendapat boleh menghasilkan pencapaian keputusan yang terbaik dalam mengatasi
masalah. Ini boleh dihasilkan melalui perlbagai pandangan dan pendapat serta
perbincangan dan penyoalan kepada setiap kumpulan dalam organisasi.
¨ Konflik dalam lingkungan
kumpulan boleh mewujudkan sikap bergantung pada kumpulan dengan lebih erat dan
menguatkan kumpulan tersebut. Mereka akan lebih bertanggungjawab dan setia
kepada kumpulan mereka.
¨ Konflik juga boleh
mewujudkan suasana kehidupan yang menarik dalam organisasi. Ini dapat dilihat
daripada pengujian pendapat, idea, dan menilai kebolehan setiap ahli atau
kumpulan dalam organisasi.
¨ Konflik juga boleh
mengenegahkan permasalahan yang penting dalam organisasi. Keadaan ini
membolehkan organisasi membuat perubahan dan memimpin untuk mengorganisasikan
orgnaisasi dengan lebih baik serta dapat menjadi panduan dalam penghuraian
konflik pada masa akan datang.
¨ Konflik boleh mewujudkan
sikap yang tekun dalam mencapai kejayaan oleh individu dan kumpulan. Keadaan
ini boleh berlaku apabila masing-masing ingin mencapai kejayaan walaupun mereka
terpaksa bersaing dan berebut untuk mendapat pengiktirafan.
Walaupun wujudnya
kesan-kesan tersebut, perkara yang
terpenting dalam pengurusan konflik ialah ketentuan kita untuk menentukan
fungsi konflik apakah yang kita perlukan. Jika kita melihat konflik sebagai
fungsi yang negatif, maka hasilnya negatif, tetapi jika kita melihat dan
menghendaki sebaliknya, ia akan menjadi fungsi yang positif. Aspek yang penting
dalam melihat kesan konflik ini kepada organisasi ialah sejauh manakah konflik
ini dapat diuruskan seperti yang dikehendaki oleh pengurusan bagi kecemerlangan
organisasi.
Kaedah dan Cara
Penyelesaian Konflik:
Penyelesaian masalah konflik akan memberi kesan kepada
organisasi. Ia boleh menentukan organisasi mencapaikan kejayaan bersama di
samping memperkukuhkan integrasi ahli organisasi. Selain itu, peningkatan
produktiviti bukan sahaja meningkat, tetapi ia menjamin mutu pengeluaran yang
tinggi. Dalam aspek ini terdapat beberapa cara konflik boleh diselesaikan.
1. Kaedah Tradisi ( Black dan Mouton, 1985; Feldman dan Arnold,
1983 )yang merangkumi aspek berikut:
·
Kerjasama berdasarkan peraturan.
·
Perundingan antara kumpulan.
·
Pertukaran kepimpinan
·
Pertukaran giliran tempat bertugas kaki tangan
·
Penyelesaian dalam struktur organisasi
·
Pewujudan individu yang bertindak sebagai penghubung.
·
Laporan perhubungan yang mudah bentuk
·
Orang tengah
2. Model
Penyelesaian-Konflik ( Black dan Mouton, 1985 ).
·
Enam langkah yang harus dipatuhi dalam model ini.
a) Membangunkan model
yang optima.
·
Setiap pihak mesti mengambil bahagian dalam mewujudkan
model yang terbaik bagi merapatkan perhubungan berdasarkan keperluan dan
masalah mereka. Aspek penting yang boleh diketengahkan dalam langkah ini ialah:
Þ Kepercayaan dan rasa
hormat.
Þ Komunikasi.
Þ Pelan dan rancangan.
Þ Peraturan kerja.
Þ Latihan.
b) Menyatukan perhubungan
yang optima.
·
Mewujudkan model penyatuan dalam hubungan interaksi dan
digerakkan berdasarkan kerjasama berkumpulan.
c) Menjelaskan perhubungan
yang sebenar.
·
Hubungan yang sebenar dijelaskan dan dicirikan oleh
kumpulan secara berasingan. Ia juga menganalisis faktor-faktor sejarah yang
membentuk dan mempengaruhi hubungan.
d) Menyatukan perhubungan
sebenar.
·
Perspektif setiap kumpulan disatukan dalam satu gambaran
yang boleh menjelaskan keadaan sebenar secara jelas dan objektif.
e) Membuat rancangan dan
pelan untuk berubah.
·
Perubahan akan dibuat secara spesifik. Langkah-langkah
perubahan diterima bersama dan dijelas secara terperinci. Hasil daripada
rancangan ini hendaklah dijalankan pemantauan oleh semua pihak sama ada yang
terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam pembinaan model ini.
f) Menilai semula
pendangan, mengubah pelan dan rancangan.
·
Jangka masa pemantauan dirancang supaya pemesyuaratan
semula dapat diadakan dalam jangka masa tiga hingga enam bulan. Ia dibuat bagi
kumpulan mengulas, mengkritik, menilai semuala perhubungan mereka dan
menjangkakan langkah baru.
Ciri-ciri penting dalam menggunakan kaedah ini.
a) Perlu adanya orang yang
berkecuali bagi menilai, menjadi pengantara dan mentadbirkan model yang dibuat.
Orang itu boleh diambil dari luar organisasi atau dalam organisasi, tetapi
mereka mesti tidak mempunyai kepentingan dengan kumpulan yang berkonflik.
b) Perlu ada objektif,
aktiviti dan peraturan yang tidak tetap. Ia hendaklah ditentukan oleh kehendak dan masalah yang
dihadapi.
c) Setiap pihak mempunyai
komitmen untuk mengambil bahagian dalam aktiviti dan peraturan yang diterima
bersama.
d) Perlu jujur dalam
memberikan permasalahan dan mengemukakan sebab-sebab dan cadangan bagi memberi
peluang pembentukan enam langkah dalam model ini. Selain itu, setiap peringkat
pihak atasa organisasi juga perlu ada komitmen dalam penyelesaian masalah dan
tidak berpihak ( Blake dan Mouton, 1984 ).
Pada pandangan Wright ( 1990 ) konflik boleh diselesaikan
melalui cara definitive acceptance.
Dalam cara ini penerimaan yang telah ditetapkan harus diterima oleh semua
pihak. Kegagalan pihak yang bertelagah
dalam sesuatu isu untuk menerima aspek resolusi penyelesaian konflik akan
menjadikan konflik itu berterusan. Dalam hal ini, ia merupakan sesuatu yang
relatif kepada banyak pihak. Penggunaan penerimaan dengan cara demokrasi tidak
akan mendatangkan apa-apa faedah kerana ia perlukan komitmen oleh semua pihak
untuk menerima dengan tidak mempertikaikan resolusi yang dibuat. Cara lain yang
difikirkan oleh Wright ( 1990 ) dalam menangani masalah konflik sosial
pula adalah dengan cara berikut:
a) Perundingan dan
perjanjian dalam penyelesaian atau pengubahsuaian penyelesaian berdasarkan
kehendak semua pihak.
b) Membuat penetapan dan
keputusan berdasarkan kehendak kumpulan. Ia didasarkan pada aspek undang-undang
atau prinsip-prinsip moral.
c) Perintah atau pemgambilan
keputusan yang direstui oleh satu kumpulan.
d) Timbulnya konflik baru
yang menyebabkan konflik lama dilupakan disebabkan sudah terlalu lama tidak
mencapai jalan peyelesaian.
3. Aspek
seterusnya dalam penyelesaian konflik ialah pembentukan nilai manusia dalam
organisasi. Mengapakah nilai amat diperlukan dalam organisasi? Nilai dalam
sesebuah organisasi boleh mempengaruhi perhubungan dalam organisasi (Lamberton
& Minor, 1995; Steinmetz, 1985 ). Maka dalam mengatasi masalah dan konflik,
nilai-nilai manusia yang negatif perlu diperbaiki. Ia tidak boleh dibiarkan
kerana ia boleh mempengaruhi orang lain. Tindakan pengurus yang menyokong dan
menyebelahi pekerja yang tidak mempunyai keseimbangan nilai akan menjadikan
organisasi celaru. Hal ini kerana, ahli dalam organisasi terkeliru dengan nilai
yang perlu dipegang dan diamalkan. Selain itu, organisasi perlu menggariskan
nilai-nilai yang menjadi panduan dan pegangan. Dalam aspek ini, pegangan nilai
yang sepatutnya dijadikan sandaran dalam pembentukan hubungan antara manusia
ialah nilai yang berteraskan wahyu. Nilai ini ialah nilai yang menggerakkan
manusia untuk bersikap positif dengan menggunakan pemikiran serta menghubungkannya
dengan amalan dalam wahyu. Hal ini kerana nilai-nilai wahyu ialah nilai-nilai
sejagat yang membentuk manusia menjadi insan yang beriman dan berguna.
Masalahnya ialah sejauhmanakah manusia dapat menerima nilai ini? Hal ini kerana
ada manusia yang dipengaruhi dengan unsur-unsur persekitaran seperti
aspek-aspek persekitaran berikut:
Rajah 1:
Faktor-Faktor yang mempengaruhi Nilai Manusia
Latar belakang ekonomi
Tahap harga diri
Sikap dan Prejudis
Nilai keluarga
Sejarah Diri
Pendidikan
Agama
Nilai
Individu
Agama
Muzik
Media
Latar Budaya
Status Sosial
Cara Hidup
Latar Belakang Kerja
Melalui
aspek-aspek ini manusia bertindak mengikut perkara yang difikirkan diterima
oleh pengurus. Tindakan pengurus yang tidak peka kepada kehendak dan keadilan
penilaian akan mencetuskan masalah dalam pembentukan persekitaran dan
perhubungan antara ahli dalam organisasi. Yang pastinya dalam mencetuskan
persekitaran kerja yang positif dan menghalangi konflik pembentukan nilai
hendaklah diberi keutamaan dan perlu mempunyai kesamaan ataupun hampir sama
dengan ahli-ahli dalam organisasi.
4. Konflik
diselesaikan dengan cara penggunaan kuasa dan proses politik ( Steers et. al,
1985).
·
Pengggunaan kuasa dalam menyelesaikan konflik difikirkan
sesuai apabila kita menganggap organisasi sebagai satu proses politik. Dalam
proses ini manusia bersosial antara satu sama lain dan dihubungkan dengan
peranan kuasa. Apabila kuasa dipusatkan ia boleh menyelesaikan konflik kerana
wujudnya perbincangan dan aktiviti membuat keputusan bersama. Perbincangan dan
keputusan yang dicapai akan menentukan kuasa yang dimilki oleh semua pihak.
Ketentuan pemilikan kuasa memberikan keimbangan dalam pencarian dan pemerolehan
sumber bagi kejayaan semua pihak. Dalam
membahagikan keadilan kuasa aspek-aspek sumber kuasa dalam organisasi perlu
diseimbangkan atau diberi penilaian agar tiada pihak yang melebihi kuasa
daripada pihak yang lain. Sumber-sumber kuasa yang perlu diberi perhatian
ialah:
·
Kuasa memberi anugerah.
·
Kuasa menghukum.
·
Kuasa pengarahan.
·
Kuasa kemahiran.
·
Kuasa merujuk.
·
Kuasa mendapatkan sumber
·
Kuasa mewujudkan pergantungan
·
Kebolehan dalam menyelesaikan ketidaktentuan.
·
Bekebolehan menjadi pengganti.
·
Kuasa mengawal proses membuat keputusan.
·
Kuasa membangunkan konsesi
·
Mempunyai kemahiran politik
·
Kuasa membentuk pasukan kerja dan kerajasama.
·
Kuasa mengawal maklumat.
5. Orientasi Menang-Kalah ( Owens,
1995; Blake dan Mouton, 1984 )
·
Ia menjurus pada satu elemen asas iaitu sama ada menang
atau kalah. Ia tidak ada unsur kompromi dan perbincangan. Dalam aspek ini
mereka yang berkonflik percaya ia boleh diselesaikan melalui salah satu
daripada tiga cara berikut:
*
pertentangan dan penggunaan kuasa,
*
campur tangan orang tiga yang memiliki kuasa yang lebih
tinggi daripada mereka,
*
nasib.
·
Walaupun begitu pendekatan ini menghasilkan kesan
berikut:
*
Kesan antara pihak yang berkonflik: Ia meningkatkan lagi
perseteruan, memperdalam unsur pertentangan, harapan mencari jalan penyelesaian
akan pudar, dan terpadam.
*
Kesan kepada kumpulan yang terlibat: Wujudnya
kepelbagaian idea dalam penyelesaian masalah serta mencabar kepimpinan. Hal ini
menggugat kesetiaan dan merapuhkan kerjasama dalam kumpulan.
Kesimpulan
Walaupun terdapat pelbagai
pandangan mengenai kewujudan konflik, ia sebenarnya merupakan satu proses
semula jadi perlakuan dan tingkah laku manusia. Kita harus akui bahawa manusia
dilahirkan dalam pelbagai latar belakang budaya, pendidikan, persekitaran,
pegangan, agama, dan kehidupan. Aspek-aspek ini mempengaruhi tindak tanduk
mereka dalam meneruskan kehidupan. Ia seterusnya dibawa masuk ke dalam alam
pekerjaan. Alam pekerjaan yang diceburi oleh mereka terdiri daripada pelbagai
tahap pemikiran manusia. Jika tahap pemikiran dan pegangan manusia berteraskan
iman ia tidak membawa sebarang masalah. Hal ini kerana manusia yang beriman
tidak memerlukan konflik untuk membantu mempertingkatkan prestasi organisasi.
Orang beriman mempunyai pegangan yang kuat dalam memajukan diri dan masyarakat.
Oleh itu, cara mengatasi konflik yang paling mujarab adalah dengan
pertingkatkan iman individu dalam organisasi.
Bibliografi:
Blake R.R dan Mouton J.S., 9( 1984 ) Solving Costly Organizational Conflict, Jossey-Bass Publishers, San
Francisco.
Feldman D.C dan Arnold H.J, ( 1983 ), Managing Indiviudals and Group Behavior in
Organization, McGraw-Hill Book Company, New York, etc.
Klein S.M dan Ritti. R.R, (1984 ) Understanding Organizational Behavior, Kent Publishing Company,
Boston, Massachusetts.
Lamberton L.H dan Minor L., ( 1995 ), Human Relations: Strategies for Succes,
Irwin Mirror Press, Chicago, Bogata, dll.
Mitchell T. R, ( 1978 ), People in Organizations: Understanding Their Behavior, McGraw Hill
Book Company, New York, dll.
Morgan G, ( 1997 ), Images
of Organization, Second Edition, SAGE Publications, Thousand Oak, London,
New Delhi.
Owens R.G, ( 1995 ), Organizational Behavior in Education, Fifth Edition, Allyn and Bacon, Boston,
dll.
Robbins S.P, ( 1983 ), Essentials of Organizational
Behavior, Prentice-Hall. Inc.
Eaglewood Cliffs, New Jersey.
Scanlan B dan Keys B, ( 1983 ), Management and Organizational Behavior, John Wileys and Sons, New
York, dll.
Sisk, H.L, ( 1977 ), Management and Organization, South-Western
Publshing Co., Cincinnati, dll.
Steers R.M, et al., ( 1985 ) Managing Effective Organizations:
An Introduction, Kent Publishing Company, Boston, Massachusetts.
Steinmetz L.L, ( 1985 ), Managing the Marginal and Unsatisfactory Performer, 2nd Edition,
Addison-Wesley Publication Company, Inc. Reading, Massachusetts, dll.
Stephenson T, ( 1985), Management: A Political
Aktivity, Macmillan Press, Houdmills, Basingstoke,etc.
Stoner J.A.F, ( 1982 ), Management, Second Edition,
Prentice-Hall, Inc., Eaglewood Cliffs, New Jersey.
Ullrich R. A dan Wieland G.F, ( 1980 ), Organization Theory and Design, Richard
D Irvin, Inc, Homewood, Illinois.
Wright. Q, ( 1990 ), The Nature of Conflict, Conflict: Reading
in Management and Resolution, Edited: Burton. J and Dukes F, Macmillan, London.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.